Specifika on-line výuky
Distanční výuka a s ní spojená on-line výuka se stala v současné době nedílnou součástí života dětí pedagogů a v neposlední řadě i rodičů. Každý se s tím snaží vypořádat dle svých nejlepších schopností. Hledáme informace, snažíme se sdílet si mezi sebou zkušenosti a rozvíjíme naše dovednosti. Byli jsme nuceni díky on-line výuce vystoupit ze své komfortní zóny a vydat se neprošlapanými cestami. Co si z toho odnášíme? Změnu úhlu pohledu, menší rošády v hodnotových žebříčcích a cenné zkušenosti, na kterých můžeme stavět v našich dalších životech.
V následujícím textu naleznete tipy, rady a podněty pro inspiraci pro učitele a žáky, jak lépe zvládat on-line výuku.
Tipy pro učitele
-
Online výuka je náročná na pozornost. Jak děti, tak Vy se musíte celou dobu soustředit na obrazovku, 2D nikdy nebude jako 3D, proto je tak složité navázat kontakt a udržet ho. Je důležité vnímat i kontext dítěte, některé děti nemají možnost být v místnosti samy, některé nemají ani svůj pracovní stůl, kde by mohly online hodinu trávit. O kolik je tedy jejich prostředí jiné, než ve škole, v lavici, kde 45 minut soustředěně, víceméně nerušeně pracují.
-
To, co vnímáme sami na sobě, vnímají i děti, když do práce neodcházíme, je jaksi „všudypřítomá“, příprava na hodiny, odpovídání na e-maily rodičům, kontrolování doručených splněných úkolů, to vše se zdá nikdy nekončící. Pro Vaši psychohygienu je nesmírně důležité ohlídat si hranice času (pracuji do tolika a tolika, pak počítač zavřu a nebudu si ani v mobilu kontrolovat doručenou poštu), když hranice prostoru se nám stírá. Je dobré alespoň pracovní pomůcky po konci pracovní doby zavřít do šuplíku či skříně, pokud to prostor dovolí, oddělit se fyzicky, abychom se oddělili i mentálně. Je dobré pamatovat na chvilky relaxace a opravdového odpočinku a to doporučovat a dopřávat svým žákům. Není v dětských silách samostudiem zvládnout obsáhnout vše, co byste jim ve škole předali Vy. Je dobré s tím počítat a snažit se i dětem dopřát hodinu, kdy sledují nauková videa, kreslí, jdou se projít do přírody apod. Pokud takovou hodinu doplní vhodně zvolené úkoly, mohou se takto žáci dozvědět mnoho zajímavého.
-
V průběhu online výuky nastávají celé řady technických okének, kdy je potřeba řešit problémy s mikrofonem či přímo s celým spojením apod. Reálná doba výuky se těmito problémy „scvrkává“ a je proto potřeba si s žáky na začátku vyjasnit pravidla: kdo bude kdy mluvit, jaké aktivity děti čekají, kolik času hodina zabere apod.
-
Také je důležité se domluvit na pravidlech vzájemného respektu, že se např. nebudou děti vzájemně vypínat. Toto lze i ošetřit nastavením práv v dané webové platformě. Veškeré právy by pak měl mít pedagog a ne žáci.
-
Je dobré, aby každý žák za jednu vyučovací hodinu alespoň jednou mluvil. Pokyny a otázky a oslovování žáků by měly být stručné, jasné a srozumitelné.
-
Je vhodné mít připravená interaktivní cvičení, nejen pouze spoléhat na svou schopnost prezentace a na společné hledání v učebnicích. Co promítnete na obrazovku, je daleko atraktivnější, než pouhé spolu hledění do učebnice. Stačí si vybrat oblíbený web a pracovat s ním.
-
Je dobré připravit se na to, že se učiva nestihne probrat tolik, jako v běžné hodině. A to ze všech výše jmenovaných důvodů. Pomoci může nahlédnutí do školního vzdělávacího programu konkrétní školy, kde najdeme i minimální výstupy daného předmětu. Minimální výstupy jsou momentálně to, co by nás mělo zajímat.
-
Pro urychlení práce je možné zařadit cvičení, která vypracovávají všichni žáci najednou. Pro oživení zasílaných úkolů je možno vytvořit vlastní online test v programu google forms (je nutné k tomu mít účet na google.com nebo gmail.com), žáci Vámi sestavený test vyplní a podepsaný Vám odešlou ke kontrole, sám program Vám pomůže otázky vyhodnotit.
-
Vhodné online výukové servery: pro mladší žáky skolakov.cz, kaminet.cz, pro mladší i starší umimecesky.cz, umimematiku.cz, pro výuku jazyků lze využít umimeanglicky.cz, aplikaci do mobilu duolingo.
Tipy pro žáky
- Pokud to jen trochu jde, vytvoř si prostředí, kde se budeš učit, co nejpodobnější školní lavici. Pokud máš stůl a na něm počítač, pro čas výuky si z něj odkliď všechno, co se školou nesouvisí.
- Pokud stůl nemáš, snaž se aspoň u počítače sedět v poloze jako ve škole, půjde Ti to lépe do hlavy.
- Vytvoř si denní rozvrh a toho se drž: v kolik vstáváš, snídáš, v kolik máte online výuku, kdy si budeš dělat úkoly… Zařaď si do každého dne i čas pro pohyb a čas pro relaxaci. Aspoň na hodinu denně vypni počítač, televizi, rádio, mobil a věnuj se čemukoli jinému, co Tě baví. Snaž se co nejvíce času trávit venku, na vzduchu.
- Plánuj si i víkend, kdy větší zastoupení bude mít relaxace a pohyb.
- Pokud jsi mladší, popros o pomoc s rozvrhem rodiče.
- Pokud to jen trochu jde, snaž se být v kontaktu s kamarády ze třídy. Můžete mít skupinu na whatsappu, můžete si zavolat, nebo se jít s jedním kamarádem či kamarádkou projít. Nezapomínej volat i svým prarodičům a dalším starším lidem, které znáš, aby ses jich zeptal/a, jak se jim daří. Uděláš jim radost.
- Pokud Tě něco trápí, řekni o tom blízké osobě, nenechávej si starosti pro sebe.
- Dělej každý den aspoň chvilku něco jen tak, pro sebe, pro radost.
- Pomáhej rodičům, zkus jim udělat překvapení, nakresli jim obrázek, napiš dopis, poděkuj jim za to, že se o Tebe starají.
Doporučení identifikované pro všechny:
V této nelehké době všichni potřebujeme povzbudit, pohladit, obejmout. Zůstávejme v kontaktu s blízkými, buďme na sebe hodní, pečujme o sebe navzájem, dělejme si radost. A nesledujme tolik zprávy.