Kruhový trénink pro předškoláky
Kruhový trénink pro předškoláky a rané školáky
O co jde?
Určitě jste se již potkali s názvem kruhový trénink, ale spíše v oblasti fitness. Představte si, že práce s dětmi zaměřená na posilování percepcí a motoriky, proto aby správně psali a četli je vlastně taky takový fitness trénink – pravidelný, posilující a měl by vyplavovat hormon štěstí, aby byla zajištěná motivace.
Přinášíme návod, jak s dětmi tyto oblasti posilovat a zkusit si to i užít s radostí. Myslíme si, že teď by mohl být i na tyto aktivity čas, tak to pojďme spolu zkusit.
Trénink posiluje rozvoj slovní zásoby, řečové artikulace, zrakové a sluchové percepce, prostorové orientace, grafomotoriky, paměti a pozornosti. Předchází logopedickým potížím, rozvoji specifických poruch učení a chování. Posiluje vztah rodičů a dětí. Pomáhá dětem, aby nevypadly ze školního rytmu v čase nouzových opatření, které mají velký vliv na jejich vzdělávání.
Jak na to?
Pracujeme minimálně 3 krát v týdnu – pondělí, středa, pátek – začínáme hned ráno. Jedná se o jakousi rozcvičku, kterou je nejlepší zařadit před úkoly ze školy. Pracujeme 40-60 min.
Potřebujeme průvodce – nebudete to vy, kdo bude vaše dítě/děti vést, což by mohla být nejspíš výhoda, nenamlouvejte si, že svým ratolestím nelezete již beztak na nervy. Ostatně oni vám taky. TAKŽE POTŘEBUEJEME PRŮVODCE - PLYŠÁKA. Vyberte nejvhodnějšího ze všech, které máte.
My jsme si vybrali tuto půvabnou paní, prosím seznamte se:
Gabika Plameňáková – učitelka 1. F ve třídě max. 5 dětí.
Váš plyšák, naše Gabika, povede všechny lekce. V lekcích si vymýšlí povolání. Gabika - paní učitelka nechce být paní učitelkou, tak si pořád vymýšlí, čím by mohla být a připraví si pro děti nějaké povolání, profesi, pro každou lekci jiné.
Kruhový trénink obsahuje LEKCE, které jsou postaveny takto: Jde o systematickou a kontinuální speciálně-pedagogickou práci s dětmi v předškolním věku a raním školním věku jejímž cílem je zvýšit kvalitu komunikačních dovedností dětí. Opomenuty však nejsou ani dílčí oblasti, které ji bezpodmínečně ovlivňují:
· Hrubá motorika
· Jemná motorika
· Oromotorika (motorika mluvidel)
· Grafomotorika
· Zrakové a sluchové vnímání
· Paměť a pozornost
Jdeme na to
Připravte si doma 5 stanovišť kruhu – označte je například polštářem, dekou, nebo i pokoji – v obyváku mohou být 2 stanoviště, v kuchyni 1 apod. Na každém stanovišti bude probíhat jedna činnost. Celkem budeme mít tedy 5 stanovišť, v každém budeme trénovat následující oblasti, které se v lekcích mohou obměňovat. Na každém stanovišti můžete pobýt dle potřeby, maximálně ale 10 min.
- STANOVIŠTĚ: logopedické okénko – slovní zásoba, hádanka, říkanka
- STANOVIŠTĚ: pohybové okénko – dýchání, křížová lateralita, hrubá a jemná motorika
- STANOVIŠTĚ: zrakové a sluchové okénko – percepce, rozlišování, analýza, syntéza
- STANOVIŠTĚ: dávej pozor a zapamatuji si!
- STANOVIŠTĚ: přemýšlej!
ZAČÍNÁME
LEKCE Č.1: Gabika chce být farmářkou!
1. STANOVIŠTĚ
„Hurá hurá hurá, vypadá to jako škola a není to ona!“ (každou lekci plyšák svolává dítě/děti). Dnes naše paní učitelka Gabika (nebo například váš krokodýl Rudolf) přišla s nápadem, že by se chtěla stát… a najednou jí to slovo vypadlo… jak se jen to povolání jmenuje. Ví pouze, že k takové práci potřebuje zvířata, rostliny, traktor, pole, půdu, nářadí. Děti vám pomáhají přijít na to, jak se tomu povolání říká. V kruhu jsou připraveny obrázky zvířat - kartičky z logopedického nebo jiného pexesa, nebo vystřihnutých obrázků z novin (improvizace povolená dle toho, co doma najdete) – obrázkem dolů. Dále máte k dispozici „kinder vajíčka“ (můžete nahradit jakoukoliv krabičkou, jde o manipulaci s ní – otevřít) a v nich schované písmenko F, A, R, M, Á, Ř, tzn. v každém vajíčku jedno písmenko. Děti nejdřív otočí obrázky a pojmenují, co vidí. Následně zkusí na základě obrázků uhodnout název povolání, pak si dítě/děti vezmou vajíčka, otevírají je, pojmenují, vysloví písmenka, pokud je poznají. Písmena uložíme na koberec vedle sebe a složíme slovo. Dětí hádají, čím se Gabika chce stát. Když na to přijdou, následuje povídání o tom, co všechno bude asi dělat, můžete si k tomu prohlížet knížky, kde se dozvíte o tomto povolání více – cílem je komunikace – kdo to je, jak asi vypadá, co dělá a co k tomu potřebuje, jak to dělá apod. Následuje říkanka, zkuste se ji naučit.
„Oral oráč na úhoru, oral úhor do úmoru,
oral dlouho, zoral málo, ruchadlo se polámalo.
Teď tam traktor drkotá.
To je jiná robota!
Hroudy drtí, drny krájí,
zorá pole v širém kraji.“
Zaměření: výslovnost F,H; slovní zásoba; jemná motorika – otevření vajíček; rytmizace formou říkanky; rozšíření slovní zásoby
2. STANOVIŠTĚ
Gabika si potřebuje farmu vytvořit, musíme jí však poradit, jaká zvířátka by na farmě měla mít. Jednotlivá zvířátka dítě napodobuje a vy hádáte co to je, zvíře napodobí pohybem a zvukem (např. kočičku – mňouká, jde po čtyřech, vyhrbuje záda), můžete se střídat, vy napodobujete a dítě hádá. Zkusíte vymyslet alespoň 5 domácích zvířat.
Na každé farmě bydlí také pejsek, který ji celou hlídá. Obrázek pejska, pokud nenajdete tak jakýkoliv obrázek větší se zvířetem, rozstříhejte na menší kousky a nechte dítě složit. Můžete třeba zapojit pexeso, pokud máte domácí a zoo-zvířata, dítě může třídit, která patří na farmu, která patří do ZOO či do volné přírody. Děti zvířata pojmenují.
Zaměření: slovní zásoba; pohyb – hrubá a jemná motorika, zraková percepce youtube.com/watch – nakonec si můžete zacvičit
3. STANOVIŠTĚ
Gabika má na farmě nejenom zvířata, ale taky pěstuje různé rostliny a květy. Má velké pole, na které je potřeba zasít zrníčka a semínka.
Činnost: Na rozloženém ubrusu jsou misky se semínky: čočka, tymián, bazalka, proso. Děti mají každý svůj papír nejlépe A5 a malují čáry fixou tužkou (naznačují políčka) zleva doprava, začínají v levém horním rohu s podporou písničky: „Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, pověz mi čížečku, jak sejou mák?“ 1 čára – 1 slovo – rytmika. Mezi čáry poté nanesou lepidlo a ve špetce sejí semínka, jaké si vyberou. Případně můžete zasít semínka přímo do truhlíků – jde o to, aby jste je sypali ve správném směru z leva doprava, tak jak čteme a píšeme.
Zaměření: grafomotorika; zraková percepce; sluchová percepce.
4. STANOVIŠTĚ
A jak si tak Gabika již dlouho farmáři, představte si, co se všechno jednoho dne přihodilo, a co se naučila.
Činnost: Na koberci je malovaný dopis. S dětmi čteme a doplňujeme slova podle obrázku.
Pomůcky: malovaný dopis z Logopedické říkanky.
Zaměření: pojmové myšlení; slovní zásoba; vyslovování slov ve správném tvaru.
- přiloha čtení prac.list
5. Závěrečné stanoviště:
Na závěr s dítětem zopakujte, co všechno se dnes Gabika jako farmářka naučila, co zažila, zopakujte také nová slova, výslovnost F dle motorických karet V, F. logopedonline.cz/wp-content/uploads/2018/03/hlasky-v-f.pdf HLÁSKY V, F