Sluchové vnímání
Rozvoj naslouchání
- Vyprávění, převypravování příběhů, co si dítě zapamatovalo
- Hra, kdy má dítě reagovat v rámci příběhu na určité slovo, slabiku
- Rytmická cvičení, zpívání, vytleskávání, vydupávání rytmu
- Naslouchání delších pohádek
- Lokalizace zvuku – hr v kroužku, kdy dítě se zavázanýma očima poznává, odkud šel nějaký zvuk (šustění papíru, zaťukání kostek,…)
- Hledání schované ozvučené věci (budíku)
Rozvoj sluchového rozlišování
- Poznávání hlasů kamarádů
- Hry na rozlišování okolních zvuků, jejich vydělování z ostatních zvuků
- Poznávání zvuků z vyrobených „nástrojů“ – lahvičku naplníme různým materiálem (písek, fazole, rýže,…), dítě pak poznává, který materiál je uvnitř
- Poznávání zvuku hudebních nástrojů
- Poznávání počtu zvuků, tónů (za každý zvuk může dávat dítě před sebe kostku, pak spočítá kostky, později určuje pouze poslechem)
- Tichá pošta
- Odlišování shodných a neshodných slov (podle délky, měkčení, ….) S dvojicemi slov také utváříme věty, tím se uvědomění a rozlišení slov upevňuje.
Rozvoj sluchové syntézy a analýzy
- Vyhledávání a tvoření rýmů
- Určování počtu slov ve větě, počtu slabik ve slově
- Hledání slov s daným počtem slabik
- Hledání, které slovo je delší (můžeme si pomoct znázorněním počtu slabik např. razítkem, knoflíky, tečkami)
- Slovní fotbal
- Hledání slova podle počáteční hlásky (je to velké šedé zvíře, začíná na hlásku s), která další slova začínají na hlásku s
- Určení počáteční, poslední hlásky, lokalizace hlásky ve slově (je ve slově krtek r?)
- Skládání a rozkládání krátkých slov (to je již náročnější, úkol děláme, až když dítě zvládá předchozí)