Vnímání prostoru
- Aby se dítě naučilo dobře vnímat prostor, je pro ně důležitý pohyb – společné procházky, výlety, práce se stavebnicí, skládání a při tom pojmenovávat, co je kolem, kudy jdeme, směr, posloupnost
- Dítě pojmenovává, ukazuje – kde má levou ruku, pravé ucho
- Povídání si nad obrázkem – co je nahoře, dole, pod něčím, za něčím
- Obdélník s různě barevnými rohy, dítě pojmenovává, jakou barvu má roh vpravo nahoře
- Nakreslený domeček s několika okny a v nich jsou zvířátka – kdo bydlí nahoře uprostřed, dole vpravo,…
- Hledání ukrytého předmětů pomocí návodných instrukcí – rovně, doprava, dopředu, dole; pak navádí dítě
- Hra na frontu s hračkami – kdo stojí první, hned za, mezi; řadu pak můžeme zakrýt a ptát se, kdo byl první
- Hledání cesty v bludišti, můžeme opět navádět nebo se nechat navádět dítětem
- Rukodělné činnosti – skládání papíru podle předlohy, zdobení mozaikami, i bez předlohy
- Vyšívání, provlékání šňůrek otvory v dřevě nebo kartonové desce
- Kresebný diktát – nakresli obdélník, vpravo nahoře sluníčko, pod obdélník kytičku,…
- Důležité je znát pojmy nahoře, dole, uprostřed, první, poslední, mezi, vlevo vpravo, vepředu, vzadu, nad, pod, dítě postupně začíná používat i více těchto pojmů najednou, jejich kombinaci (vpravo dole,…)