Řeč a myšlení
Řeč
-
má-li Vaše dítě problém s výslovností jedné čí více hlásek je zapotřebí zaměřit se v předškolním období na nácvik správné výslovnosti. Tento nácvik je zapotřebí provádět ideálně denně po dobu cca 5-10 min, dle doporučení dalších odborníků (logopeda, klinického psychologa, apod.)
-
v případě, že se již podaří vyvodit hlásku, se kterou má dítě problémy, je zapotřebí procvičovat automatizaci při mluvení, a to formou opakování správné výslovnosti při rozhovoru.
-
objevují-li se v mluvě dítěte agramatismy (nesprávné skloňování, časování,...) doporučujeme opět opakovat dítěte slova ve správném tvaru, ideálně bez upozorňování, že to říká špatně. Dále doporučujeme v těchto případech konzultaci s logopedem, zda se nejedná o závažnější problém.
-
je-li slovní zásoba chudá, tzn. dítě má omezený aktivní i pasivní slovník, je zapotřebí vhodnou stimulací tuto slovní zásobu rozšířit (čtení, vyprávění, pohádky,...), zároveň nezapomínat na vysvětlování významů méně častých a obvyklých slov formou rozhovoru, možná budete překvapení, kterým slovům Vaše dítě nerozumí.
Rozvoj vyjadřovacích schopností, představivosti
-
Při různorodých domácích aktivitách si můžeme s malými dětmi více povídat, vést je k tomu, aby si lépe všímaly praktických každodenních záležitostí (např. práce v kuchyni), aby si dávaly věci o světě kolem sebe více do souvislostí. Můžeme se různě doptávat na to, zda vědí, jak se v určité situaci zachovat, k čemu nám slouží to a to, případně jim dávat další informace apod. Vedeme je tak i k větší praktičnosti. (Děti mnohdy přijímají informace pasivně a neumí si propojit s hlubšími souvislostmi.)
-
Je třeba rozvíjet různou formou jejich slovní zásobu a celkově vyjadřovací schopnosti. Můžeme se např. častěji ptát na to, o čem byla pohádka, kterou dítě vidělo v televizi, co si pamatuje z toho, co jsme mu přečetli. Čeho si např. mohlo všimnout po cestě do školky, školy, na nákup– popsat blíže cestu. Obecně chtějte po dětech, aby odpovídaly celou větou.
-
Vymýšlení pohádek, příběhů – je možné dát téma, konkrétní postavy.
-
Pak je vhodné si o tom více popovídat, např. jaká je tvoje nejoblíbenější pohádková postavička, co bys mi o ní řekl, proč se ti líbí. Jaké zvíře se ti líbí a proč, co všechno o něm víš.
Rozvoj pojmově logického myšlení:
-
v této oblasti se zaměříme na procvičování nadřazených pojmů a přiřazování obrázků či slov (např. zvířata: pes, kočka,..., dále nábytek: stůl, židle,..., povolání, atd.). Důležité je zvládnout určit dle obrázků či slov společný nadřazený pojem, případně, který nepatří do společné skupiny.
-
dále sem patří určování vlastností, procvičování slov opačného významu, či vymýšlení slov stejného významu,
-
kategorizace a třídění: dle jedné kategorie (tvar, barva, velikost, apod.) třídíme obrázky, geometrické tvary, či předměty, které nás obklopují.