Použití smyslů
-
Dítě má zavázané oči. Chvíli se soustředí při klidném dýchání na svůj nos, snaží se jím nasávat různé pachy z okolí. Můžeme něco i dopředu připravit, co intenzivně voní, co dítě zná. Např. vůně kávy, aromatického čaje, skořice, vanilky, máminy voňavky, mýdla , jídla, apod. Dítě by mělo určit, co cítilo. Můžeme variovat, že mu budeme vůně předkládat postupně, cca 3-4 typy a dítě bude hádat, co takto voní.
-
Můžeme použít i sluch se zavřenýma očima. Nejprve, pro zklidnění a koncentraci se dítě snaží více navnímat své uši, můžeme mu nabídnout, aby si představilo, že má uši nějakého zvířete a ty napíná, co uslyší. Po chvíli se zvuky z okolí zvýrazní a cca po 3-4ti minutách může dítě otevřít oči a popsat, co slyšelo, co zachytilo. Varianta – my mu několik různých zvuků představíme (klíče, hřeben, dýchání, zaklepání, apod.) a ono pak určí, nejlépe v daném pořadí, co slyšelo, co to bylo.
-
Dítě si pozorně prohlédne nějaký předmět v místnosti, pak zavře oči nebo se obrátí na druhou stranu a nejlépe se zavřenýma očima se pokusí si předmět představit a po detailech popsat.
-
Pokud máte doma malé figurky zvířátek, můžete zkusit poznávání podle hmatu. Na stůl připravíte různá zvířátka, nejprve se s nimi dítě seznámí, je třeba, aby každé dokázalo pojmenovat. Pak zvířátka přikryjete např větším ručníkem, promícháte a dítě si pod ručníkem 1 ohmatá a určí, o jaké zvíře jde. A pak postupně určuje další.