Režim práce a odpočinku
Děti si navykly mít dny v týdnu rozdělené na čas strávený ve škole/školce, který je naplněn různými řízenými aktivitami a prostorem pro volnější činnosti. V odpoledních hodinách mají děti většinou různé kroužky či další aktivity, mohou se setkávat s kamarády, s dalšími členy rodiny. Pak přichází v běžném odpoledni čas na plnění školních úkolů, různých drobných domácích povinností, čas strávený v rodinném kruhu, chvíle na hru, odpočinek. Jejich dny, včetně volnějšího víkendu, tak mají nějakou strukturu, což jim pomáhá se daném čase lépe orientovat. Pravidelnost také dětem pomáhá lépe přijímat nastavené (i když ne vždy oblíbené) aktivity, brát je jako danou součást dne.
Prostor, kdy si dítě může samo zvolit nějakou aktivitu, kdy si může vyhovět, tak jak chce, bez řízení tohoto okolím, to je skutečně ten pravý a pro každé dítě důležitý volný čas. Některé děti, především ty menší, si ale neumí v klidu pohrát samy. Mohou dávat najevo, že se nudí, vymýšlet ne právě vhodné způsoby, jak čas naplnit, třeba provokováním sourozenců, upozorňováním na sebe. Možná to znáte o víkendu, o dovolených či v období, kdy jsou děti nemocné a jsou déle doma. Režim v těchto dnech je většinou volnější a děti se někdy nemají čeho chytit. Kdyby si mohly samy vybrat, sáhly by nejspíš po mobilu nebo počítači a pokud bychom jim nehlídali čas takto trávený, neměli toto „ošetřené“ nějakými pravidly, nejspíš by u toho seděly podstatnou část dne.
Aktuálně je situace vzhledem k mimořádným opatřením náročnější, je to velká změna oproti tomu, na co jsou děti běžně navyklé. Děti mají velmi omezený kontakt s okolím, s příbuznými, s kamarády. Nemohou do svých oblíbených kroužků, sportovních činností, kde by jinak vypustily aspoň část své energie. Ty rodiny, kterým se podařilo již dříve vnést nějaký řád, režim i do volných dní, kde děti berou za běžné, že se pravidelně podílejí na činnostech potřebných pro fungování domácnosti, mají daný čas na plnění školních povinností, na svůj volný prostor, na společné aktivity s rodinou, apod., to budou mít v současném období jednodušší. Ale mnohé rodiny to tak z různých důvodů nemají, zde se pak nutné změny k nastolení vhodného režimu „práce a odpočinku“ možná hůře prosazují. Děti nejspíš berou dnešní situaci jako takové malé prázdniny a nerady přijímají fakt, že je to vlastně náhradní výuka v domácím prostředí, že je třeba, aby splnily povinnosti dané školou. A atmosféra „houstne“ a nejspíš to ještě nějakou dobu potrvá.