Rodinná smlouva a časový harmonogram
V takové situaci by mohlo pomoci sejít se a udělat si „rodinnou poradu“, v klidu si zdůraznit to nejdůležitější. Popovídat si i o svých pocitech v souvislosti s nastalou situací s koronavirem. Shrnout, co se za poslední období dařilo a co ne, a zda a jak je možné to nějak vylepšit.
-
Můžete si na základě výše uvedených bodů a toho, co vyplyne z „rodinné porady“ udělat svou „rodinnou smlouvu“. Každý by měl mít možnost se k dané situaci vyjádřit, říci, co je schopný a ochotný v rodině udělat, jakou pravidelnou aktivitou přispět. Zaměřte se zprvu jen na to nejdůležitější, pro každého stačí pár bodů, dílčích „úkolů“. Optimální je toto společně podepsat, působí to pak závazněji.
-
Sepište dále pro děti, případně pro sebe během následujících dnů jakýsi „jízdní řád“, rámcově a přehledně vyznačte čas pro učení, plnění domácích povinností, volný čas, společně trávený čas, povolené hry na mobilu, počítači, TV. Nezapomínejte na různé pohybové aktivity a dle možnosti na krátký pobyt venku s dohledem. Aktivity v daných časech pro členy rodiny je vhodné, nejlépe na větším papíře, barevně vyznačit, např. pomocí ikonek, obrázků, aby i malé děti se v tom dobře vyznaly.
V rodině, kde je více dětí, je zapotřebí více popřemýšlet, jak dané činnosti nakombinovat, aby jedno dítko mělo prostor a klid na učení i s potřebnou dopomocí rodiče, druhé bylo něčím vytížené – např. sledováním poučného pořadu v TV, případně plněním nějaké domácí povinnosti, další dítě by si mohlo samo chvíli v klidu pohrát. Toto pak dle možnosti a v součinnosti s aktuální nabídkou televizních programů pro děti různých věkových kategorií nakombinovat a prostřídat.
V televizi, která pružně reaguje na nastalou situaci, běží dosti zajímavých pořadů, které vhodně doplňují dětem školní učivo. Doporučuji také více využít různé počítačové programy pro rozvoj různých školních vědomostí. A pokud dětem v současné době povolíme o něco více počítač či mobil, když už jinak nevíte, jak je zabavit, abyste měly volné ruce na jinou důležitou činnost doma, tak se jistě na pár dalších týdnů nic vážného nestane. Spíše však dětem vybírejte vhodné programy, které jim něčím přispějí.
- Průběžné sledování a vyhodnocení: Na konci každého dne se můžete u vaší společné „ smlouvy“ sejít a říci si, co se dařilo a co ne, jak daný den proběhl. A také pak můžete společně pouvažovat, co a jak lze dál zlepšit. Vhodný je monitoring např. pomocí smajlíků, různobarevných bodů či jiných ikonek – např. do kalendáře či na předem připravený týdenní přehled se jmény členů rodiny. Můžete se předem dohodnout, že pokud bude po týdnu sledování u dětí viditelné zlepšení, vyplyne z toho pro ně nějaká výhoda, „odměna“, společná rodinná aktivita v rámci daných možností, prostě něco, na co dobře „slyší“. Nebo naopak, že nějakou výhodu dětem odeberete, aby pocítily ten negativní dopad.