Gramatika
-
zkuste si udělat statistiku nejčastějších chyb, a toto učivo si často procvičujte.
-
nevadí, pokud dítěti dáte při procvičování tabulku s přehledem gramatických pravidel (nejlépe, když si ji s vámi samo vytvoří a pomozte mu s ní pracovat).
-
dítě by mělo při práci nejprve ověřit správnou odpověď v tabulce (případně i ukázat o který jev se jedná) a až potom říci odpověď.
-
veďte dítě k hlasitému odůvodňování předem – eliminujte cestu pokus x omyl „co vyslovím, to mi prošlo hlavou“.
-
pamatujte – napsaná chyba se fixuje, pokud tedy dítěti opravujete chyby v písemné práci, nezvýrazňujte je, raději chybu vymažte, znovu si projděte správné řešení a pak dopište správně.
-
zjistěte, zda dítě píše čárky, háčky a tečky zároveň s písmenem, pokud ne, změňte to
natrénujte efektivní kontrolu vlastní práce – zkuste nejprve zkontrolovat zda dítě má správně všechna písmena (hlasitě hláskuje), poté se zaměřte na znaménka (můžete společně číst s přehnanou výslovností), nakonec gramatiku
-
u obtíží se slovy s tvrdými / měkkými slabikami „di, ti, ni x dy, ty, ny“ můžete vytvořit a popsat měkké kostky (houbičky na mytí) a tvrdé kostky (např.tvrdší krabičky), které bude dítě při práci mačkat
-
chybějící délky samohlásek procvičujte s pomocí délek zvuku nebo gesty rukou
-
u vyjmenovaných slov pomůžete hrou a přidáním pohybu (pantomima, předvádění a hádání slov), obrázky, které budou při učení k dispozici (především u málo frekventovaných vyjmenovaných slov, kdy děti často zapomínají jejich význam)