Opakování a procvičování učiva hravou formou
Zejména školním dětem prospěje, když učení trochu odlehčíme a „odpustíme“ jim sezení u stolu. Mnohé níže uvedené aktivity děti mohou provádět v sedě na zemi, na procházce, apod.
Můžete si i obrátit role a dítě bude ten, kdo se ptá, kdo zkouší. Mělo by se však s daným tématem nejprve samo seznámit.
Počítání u mladších školáků
-
Tématická hra na prodavačku a zákaznici. Je třeba si připravit pár předmětů, potravin, případně nakreslených obrázků k prodeji. Jako peníze mohou posloužit z papíru vyrobené peníze. Mince (žetony, případně se mohou místo toho použít obalené bonbóny) mohou sloužit pro mladší děti, větší obnosy budou pro školáky.
-
Ukaž mi na prstech rukou číslo o 1, 2 větší x menší, než já ukazuji. Toto je možné vyznačit i grafickou formou v podobě čísla ve čtverci a dítě nakreslí požadovaný (větší-menší) počet puntíků do předkresleného prázdného čtverce.
-
Určení více – méně. Je možné použít např. větší počet kostek, bonbónů, pastelek. Zadání pro dítě- vytvoř 2 hromádky, na 1 bude např. o 4 méně/více než na druhé. Různé varianty. Obměna – rozdělení je namátkou, ptáme se o kolik více/méně je na druhé hromádce?
-
Kartičky na procvičení násobilky - pro děti ze 3.,4.třídy.
Na list papíru na výšku vyznačíte 11 řádků a na ně budete psát příklady a vedle výsledky násobilky konkrétního čísla, např. 5. Je dobré psát větší čísla a také každý typ násobilky barevně odlišit, násobilka 5-ti bude např. modrá, násobilka 3 zelená – a každou pak dáte zvlášť do obálky s barevně vyznačeným číslem.
Např. 5 x 0 0
5 x 1 5
Až 5 x 10 50
Pak papír rozstříháte na delší proužky (kartičky) s příklady a kratší proužky s výsledky.
- Obrátíte všechny delší kartičky s příklady, kratší jsou otočené čísly navrch. Postupně obracíte kartičky s příklady a přiřazuje k daným výsledkům.
- Nyní se otočí kartičky s výsledky číslem dolů a postupně se přiřazují k viditelným kartičkám s příklady.
Chtějte po dítěti, aby pak přiřazený příklad řeklo celý nahlas. Mělo by takto poskládat všechny příklady z dané násobilky. Další den procvičit takto jiné číslo. Toto dělat pravidelně, než se příklady zautomatizují. Pak můžeme dítě zkoušet i ústně.
Procvičování učiva z českého jazyka
- Legrační věty – Vhodné je toto hrát ve větším počtu, podmínkou je to, že je dítě schopné slova zformulovat a napsat. Nastříháme papír na sloupce cca 7cm široké. Nejprve se napíše přídavné jméno, toto se založí a posune po kruhu k dalšímu hráči. Ten napíše podstatné jméno, dále založí, posune, pak následuje sloveso, příslovce času, příslovce místa a důvod -proč? ( tj. jaký, kdo/co , co dělal, kdy, kde ,proč) Ten, u kterého papírek skončí, jej rozbalí a přečte. Většinou z toho „vyleze“ nějaká nesmyslná a legrační věta.
Je možné si schéma postupného přidávání slov nadepsat pro lepší orientaci a školák tak nenásilnou formou procvičuje slovní druhy. Jako pravidlo můžeme přidat nepoužívání sprostých slov.
- Procvičování vyjmenovaných slov – vybereme např. vyjmenovaná slova po P - je možné je mít i na tabulce před sebou. Na střídačku rodič s dítětem tvoří věty s těmito slovy i se slovy příbuznými. Posiluje se tím i jazykový cit.
školáci -2.pol.4. třídy
-
Procvičování podstatných jmen dle vzorů – úkolem školáka je v daném prostoru (např. v obýváku) vyhledávat předměty dle rodů (mužský, ženský střední – postupně či na přeskáčku dle domluvy). Může pomoci ukazovací zájmeno – ten, ta, to. U každého pak určí daný vzor. Podnětem mohou být i obrázky, kde jsou kromě věcí také osoby, zvířata. Dítě pak může na daná slova vymýšlet věty a případně určit správné „íčko“.
-
Pohybový diktát – náročnost volíme dle toho, v jaké je dítě třídě. Říkáme pomalu slovní spojení na procvičení různých gramatických pravidel a dítě má pohybem vyjádřit měkké a tvrdé „íčko“. Např. Y -stojí s rozpaženýma rukama, I -ruce podél těla( je možný i menší podřep). V případě chyby je zapotřebí správně „íčko“ určit dle daného gramatického pravidla.