Učební desatero
Vážení rodiče, milé děti, dostali jsme se do situace, která je pro nás nová, něco, co je pro nás neznámé, tudíž to v mnohých z nás může vyvolávat obavy, nejistotu a jiné negativní pocity. Přijměme tento fakt s pokorou a pokusme se novou situaci vnímat jako výzvu. Něco, co nám přináší možnost vyzkoušet si nové věci, nové role a možná otestovat i vlastní limity. Nebude to lehké, nebude se vždy vše dařit, bude to stát spoustu vašeho času, ale mějte trpělivost. K vašemu domácímu učení vám nabízíme několik rad jak se co nejlépe učit, zejména pokud máte doma dítě se speciálními vzdělávacími potřebami.
-
Nejdůležitější je změnit „MUSÍM“ na „CHCI“. Pamatujte, nic nejde samo, bez práce. Třeba by pro začátek pomohlo stanovit si čas, po který budete pracovat. Ten pak nepřetahujete.
-
Pokud to jde, vyhraďte si v bytě místo, které bude „škola“, před začátkem vyučování místo dobře vyvětrejte.
-
Udělejte si rozvrh hodin s přesným časovým vymezením pro každý předmět a nezapomínejte na přestávky. Můžete zkusit zazvonit na začátku i na konci každé hodiny - uvidíte, že to funguje.
-
Předměty střídejte. Na začátek dejte náročnější předměty jako je český jazyk, matematiku, cizí jazyk, potom naukové předměty. Je výhodné, začít tím nejtěžším.
-
Zkuste se s dětmi domluvit, že hry na tabletu, počítači apod. budou až za odměnu po učení, pokuste se zajistit, aby nehrály hry před učením.
-
Vkládejte i starší učivo, o kterém víte, že nemá vaše dítě dostatečně upevněno.
-
U naukových předmětů nejlépe postupujte tak, že si spolu látku nejprve pozorně přečtěte (dle věku a potřeby čte dítě samo nebo s vámi, malé děti pouze poslouchají) a pak text můžete podtrhávat, třeba i barevně. Kreslete si k látce schémata a obrázky, představte si živé obrazy, např. u dějepisu, zeměpisu. Tímto se lépe udrží pozornost. Pokud je potřeba, udělejte výpisky.
-
Nezapomínejte, že když učivo přijímáme více vstupními kanály, lépe se zapamatuje. Čtením – zrak, opakováním nahlas – sluch, psaním poznámek, kreslením schémat, přidáním pohybu těla – zrak, pohyb.
-
Vnesete- li do učení něco svého, osobitého – přetvoříme si látku po svém, učení bude více hra, než jen nudná práce.
-
Jak poznám, že látku dítě již umí? Zkusí si představit, že má podat stručný výklad někomu dalšímu a pokusí se látku samostatně někomu vyprávět (začněte výpisky a poté přejděte k podrobnostem).