Jak se učit
-
U dětí s poruchou pozornosti pamatujte na častější přestávky dle potřeby dítěte.
-
Delší doba strávená u učení neznamená kvalitnější osvojení učiva. Mějte na paměti, že míra pozornosti klesá u dětí na 1.stupni již po 10-15 minutách, na 2. stupni po 20 minutách.
-
Střídejte činnosti, dopřejte dítěti protažení, písemné části proložte ústními.
-
Při práci nechte děti zapojit co nejvíce smyslů.
-
Nové informace si lze lépe zapamatovat, když k slyšené informaci přibude i zraková podpora. Vytvářejte s dětmi vlastní přehledy učiva, použijte barvy, zvýrazňovače, obrázky. Ideální pak je, když se přidá i pohyb (hrajete pantomimu, vytleskávejte, pište do vzduchu i na záda druhého, atd.).
-
Než s dítětem začnete hovořit, zajistěte si jeho pozornost (lehkým dotykem, oční kontakt je nutný).
-
Mluvte jasně, pokládejte dobře srozumitelné otázky bez vedlejších zavádějících informací.
-
Ověřujte, zda dítě „vnímalo“ o čem se hovoří. Navykněte děti na to, aby reagovaly na vaši první výzvu.
-
Pokud dítě zmatkuje, neví co má udělat, výzvu zopakujte v klidu a počkejte u něj, až ji splní.
-
Neodcházejte, nedělejte činnost za dítě, zkuste se nerozčílit. Buďte vlídní, trpěliví, ale důslední.
-
Oceňujte nejen výkony, ale i snahu a částečně zdařilé výkony.
-
Pamatujte, že dítě bude pracovat s chutí tehdy, pokud bude úspěšné a úspěšné bude tehdy, pokud nároky na ně budou přiměřené.
-
Platí jednoduché pravidlo – pokud mám šanci úkol zvládnout, jsem více motivovaný se do něj pustit.
-
Věřte tomu, že děti jsou od přírody zvídavé, akorát musí dostat šanci. Pokud je to jinak, někde děláme chybu.