SpoluDoma.cz Pomocník pro rodiny s dětmi při společném trávení času a vzdělávání doma
Facebook stránka SpoluDoma.cz YouTube kanál SpoluDoma.cz

Dyslexie

– vývojová porucha čtecích dovedností, která se projevuje různou měrou a v různých čtenářských oblastech, jako je technika čtení, tempo, chybovost, porozumění a schopnost reprodukce. Dítě s dyslexií má intelektové studijní předpoklady v normě, často bývá chytré, bystré. Přesto naučit se číst bývá pro něj velmi náročné.

Jak to vypadá?

Častým prvním signálem, toho, že něco není v pořádků, bývá nechuť vůbec se čtením začít, samotné rozeznávání písmenek činí dítěti problém. Není neobvyklé, že se jakýmkoliv textům vyhýbá, mohou být přítomny i průvodní projevy jako pláč, nebo vztek. Jednoduše dítě cítí, že to nejde, tak jak by mělo a čím chytřejší dítě, tím více ho to znejišťuje a zlobí. Působí často nejistě, úzkostně i časem zakřiknutě. Nebo naopak se schovává za méně přiměřené způsoby chování, jako jsou arogance, bagatelizace, odpor, apod.

Čeho si všímáme?

Technika a tempo hlasitého a tichého čtení.

U hlasitého čtení sledujeme, jak dítě písmena rozlišuje, spojuje do slabik, do slov. Většina dětí s dyslexií čte v pomalejším tempu. Trvá déle, než to sepne v okamžik, kdy dojde ke spojování písmen, čtení slabik, jednoslabičných, dvou-a více slabičných slov až přejde do plynulého čtení. Nezaznamenáváme časté případy, kdy by se dítě s dyslexií nenaučilo správnou technikou číst vůbec. V nejhorších případech je jejich hlasité čtení jen pomalejší se záseky při složitějších slovech s občasnými specifickými chybami. Důležité je zachovat porozumění čteného.

  • Nevýhody čtení nahlas: dítě se soustředí na to, jak čte, ne, co čte, je vyrušováno vlastní chybovostí, úzkostí ze čtení, provází ho nesprávné dýchání, tenze, hlas bývá tichý nebo naopak snaha o rychlé čtení se čtením nesmyslů, porozumění bývá tímto ovlivněno, dítě si hůře pamatuje děj.

  • Čtení potichu bývá o něco rychlejší, ale hlavně více s porozuměním o tom, co čte. Čtení potichu přináší spíše radost, vytváří kladnější postoj k této činnosti. Když dítě přečte text potichu, následně ho vyzveme k vyprávění, o čem to bylo. Pokud toto čtení netrvá příliš dlouho a je s porozuměním můžeme nechávat dítě číst si samo častěji.

Techniku čtení ovlivňují obtíže v:

  • Rozeznávání písmen

  • Spojování písmen do slabik - otevřené, uzavřené slabiky, souhláskové shluky

  • Dvojí čtení – hláskování, či vázané slabikování potichu a poté čtení nahlas celého slova - aneb tichý sklad přetrvává delší dobu

  • Čtení dvou a víceslabičných slov se záseky, i když krátká slova již dítě zvládá

  • Plynulé čtení s přetrvávající chybovostí, se záseky v pomalém tempu

Specifická chybovost

  • Přítomná je záměna tvarově podobných písmen – např. a-e, o-a, b-d, m-n, l-t …

  • Typické jsou přesmyky ve slovech – např. les-sel, nev-ven, al-la …

  • Zadrhávání při čtení shluku souhlásek – např. zdv, čtv, mršt….(čtvrtek, mrštný, zdvořilý…)

  • Těžkopádné čtení slov s přítomností dvojhlásek – ou, doplout, kouluje apod.

  • Vynechávání písmen uprostřed i na konci slov

  • Domýšlení, čtení nesmyslů v rychlém tempu

Porozumění čtenému

  • Schopnost plynulého vyprávění čteného textu s porozuměním

  • Vyprávění čteného na základě dobré vizuální paměti bez porozumění hlubšího významu textu

  • Samostatné vyprávění dle časové linie, s postřehováním hlavní myšlenky textu

  • Rámcové vyprávění, spíše s dopomocí návodnými otázky

Úroveň rozvinutých dílčích funkcí

Mějte na paměti, že čtení je složitější proces, než bychom si mysleli a vyžaduje, aby dítě mělo dobře rozvinuté tyto percepce:

  • sluchová analýza a syntéza slabik a slov (rozklad slov na hlásky, skládání slov dle vyhláskování)

  • zrakové rozlišování – tvary písmen

  • prostorová orientace, z leva doprava – orientace v textu

  • pozornost

  • paměť – zapamatování tvarů písmen, pružné vybavování písmen (intermodalita)

Co s tím?

  1. NAVODIT KLIDNOU ATMOSFÉRU, BEZPEČÍ A VELKOU PODPORU!

  2. NESPĚCHAT! DOPŘÁT ČAS!

  3. POSTUPOVAT DLE ZVLÁDNUTÉ ÚROVNĚ! Věnovat dostatečný prostor té úrovni čtení, která to vyžaduje. Pokud má dítě pořád problém s poznáváním písmen, je potřeba procvičovat různými způsoby toto: malování písmen, postřehování v textu, modelovat je, hledat ve slovech kroužkovat barevně, číst třeba v nadpisech na prodejnách apod. Také se možná vrátit o úroveň níže a procvičit zrakové rozlišování, paměť, analýzu a syntézu slov, prostorovou orientaci apod.

  4. DŮLEŽITÝ JE SYSTÉM – ukazování prstem z leva doprava po řádcích pro správnou orientaci

  5. VÉST DÍTĚ K SAMOSTATNÉ OPRAVĚ CHYB – záměny písmen, mění význam slov, oprava vede ke slovu, které dává smysl, citlivou formou ukažte dítěti, proč je důležité číst správně, věnujte této oblasti dostatek času v klidu, že se tím dítě učí i více rozlišovat ta podobná písmena.

  6. DŮRAZ KLAĎTE NA SMYSL ČTENÍ, PROČ ČTEME, POROZUMĚNÍ. A to docílíte tím, že čtení proložíte různými herními prvky. Pomáhá:

  • Předvídání – o čem to asi bude podle obrázku, vymysli příběh a pojďme zjistit, jak to doopravdy je.

  • Přečíst část textu a zkusit dokončit příběh apod.

Zásobník praktických doporučení a pomůcek při dyslexii - čtení

Promítá se všude, kde je práce s textem a tedy napříč všemi předměty:

Při trénování povinného čtení

  • Můžete přečíst text dítěti nejdříve vy, aby jste ho trochu více namotivovali a poslechne si správnou techniku

  • Přibližte text s obrázkem - zkuste odhadnout spolu, o čem to asi bude

  • Domluvte se předem, že chyby nevadí, ale budete se díky nim učit - opravovat, aby slova dávala smysl

  • Ukazovat si v textu

  • Prostřídejte se ve čtení - po větách, čtěte, tak aby dítě mohlo text sledovat jeho vlastním tempem

  • Čtěte i nesmysly, tím si odsledujete, zda dítě nad čteným textem přemýšlí

  • Zkuste číst společně

  • Stopněte čtení v jeho nějaké napínavější části - oba zkuste odhadnout, o čem bude příběh asi dál

  • Čtete max. 10-15 min., postavte si stopky, hodiny, aby dítě čas vidělo

  • O čem jsi četl - zkuste vyprávět dítěti vy, ono bude kontrolovat, zda jste si zapamatovali všechno - vyměňte si role, děti to mají rády

Pokud máte číst nepovinné texty, ale denně pravidelně

  • Čtecí čtvrthodinku splníte i čtením receptů - když si teď doma vaříte spolu, návod jak ušít roušku, seznam, co je potřeba nakoupit, čtení úkolů od paní učitelky po mailu, hrajte hry, kde se vyžaduje čtení

Všechno, co hledáte při nácviku čtení s vaším dítětem, můžete najít na www.včelka.cz, www.dyscentrum.org- dyslexie


Poslat dotaz

O úroveň výš na stránku Dyslektici