Organizace učení aneb učíme se doma
Jak se neztratit ve víru úkolů
V poradenské praxi se potkáváme v současné době se dvěma typy studentů. Jedni jsou z distanční výuky nadšení, mají dostatek času na zpracování úkolů i uchopení látky. Ano, chybí jim spolužáci a sociální kontakt, nicméně výukový proces zvládají dobře. Druhá skupina se s distanční výukou naopak potýká. Organizace práce, dodržování termínů atp. na ně klade veliké nároky, které je vyčerpávají a často i demotivují pro školní práci, kterou by standardně zvládli bez obtíží.
S čím se tito studenti potýkají nejčastěji?
- mít v úkolech pořádek
- držet řád přípravy do školy a školní práce, „dokopat se“
- začít úkoly plnit, když jich je hodně a je těžké stanovit priority, „prokousat se“ vším
- chybějící materiály či pokyny, nepřesná zadání, která studenta odradí už na začátku
- pocit, že „mám na vše dost času, když stejně většinu dní trávím doma"
… a tento výčet jistě není kompletní.
Důležitým krokem, který zpravidla usnadní práci a přípravu (nejen) do školy zefektivní, je plánování. Návodů, které zmiňují, že má člověk plánovat je mnoho, ale jak konkrétně na to? Začněte „analýzou“ – uvědomte si, z jakých všech zdrojů se k vám dostávají zadání úkolů: kde jsou popsaná, kam si je zaznamenáváte vy sami při výuce. Sice to zabere nějaký čas, ale pomůže vám to vybudovat systém, na který se budete moci spolehnout. Máte organizovaného kamaráda, který chodí na stejné předměty, je ochoten s vámi sdílet svůj seznam úkolů? Využijte toho!
-
Sestavte si přehled úkolů, který vám bude vyhovovat – a nejde jen o jeho formu (papír, elektronicky), ale o to, jaké informace by měl poskytovat, aby se vám s ním dobře zacházelo. Kategorie, které doporučujeme k uvážení:
1. popis úkolu, aby pro vás i po nějaké době bylo jasné, o co se jedná
2. odkaz na zadání, podrobnosti atp. – mail, bakaláři, vlastní poznámky - snáz se vám pak budou úkoly dohledávat a sníží to vaši frustraci z opakujícího se zdlouhavého hledání
3. deadline – kdy musí být úkol hotov, odevzdán?
4. pravděpodobný rozsah času, který na splnění potřebujete
5. poznámka, zda potřebujete k plnění úkolu „něco dopředu“ (úkol má prerekvizitu)
6. priorita – jak moc je splnění úkolu důležité
7. chuť do úkolu – je tento úkol pro vás zajímavý a bude vás spíše bavit nebo je to „čisté zlo“? I to je důležité si uvědomit. -
Když máte přehled o všem, co máte dělat, snadněji si z toho uděláte plán, z plánování pak návyk a máte vyhráno.
-
Na každý den si stanovte konkrétní čas, který budete věnovat škole – na začátku volte takový časový rozsah, který jste určitě schopní dodržet – 30 minut je taky super! Pevně si tato okna poznamenejte do rozvrhu týdne. Myslete na přestávky, více než 60 min v kuse nemá smysl. Naplánujte si jeden blok, který bude záložní – když budete stíhat, prostě ho vynecháte, když nebudete, máte v týdnu prostor, kdy dohnat skluz.
-
Jednou za týden si udělejte plánovací chvíli na další týden a také na vyhodnocení předchozího týdne: dařilo se mi dělat, co jsem chtěl? Proč ano a proč ne?
-
pokud se vám samotným nechce, požádejte někoho, ať do toho jde s vámi – kamarády, rodiče, sourozence.. Ať se vás zeptají v daný čas, zda jste plánovali, udělejte si call s kamarádem, kdy budete plánovat.
-
Během plánovací chvilky si do oken pro školu vypište úkoly, které budete dělat, obsaďte dle odhadu tak 70 % času, ať jste flexibilní, kdyby něco.
-
Pokud je to možné, střídejte úkoly, do kterých se vám chce s těmi, do kterých tolik ne. Bývá výhodné začít spíše lehčím, kratším úkolem, který vás baví a teprve poté přejít na náročnější a méně záživné učivo. Zvyšuje to motivaci a přináší dobrý pocit z (alespoň nějaké) dobře odvedené práce.
-
Nezapomínejte úkoly vřazovat podle jejich deadlinů, nebojte se objemnější práci rozplánovat do více dnů.
-
Každý den, před tím než školní věci úplně „zavřete“, se podívejte, co jste si naplánovali na další den a zda proto máte vše, co potřebujete. Pokud ne, pokuste se to získat -> naspat si o to spolužákovi, učiteli atp., ať jste na zítra připravení. Je to drobnost, kterou můžete udělat, když se nechce do větší práce a zároveň to usnadní práci zítřejší.
-
Snažte se dodržovat čas určený na práci a neprotahujte ho, pokud to není bezpodmínečně nutné. I když třeba nemáte hotovo!
-
Po dobře odvedené práci se nezapomeňte odměnit! A je na vás, jestli odměnou bude dobré jídlo, seriál, rande nebo třeba oblíbená fitness sestava.
Jaké aplikace mohou být při procesu plánování vašimi pomocníky?
- Excelová tabulka
- Sdílená „excelová tabulka“ – např. google drive
- Keep – umí udělat seznam čehokoli
- Trello – aplikace pro řízení projektů
- Doller či jiný motivační diář – pro milovníky papírových diářů a kreativce, s týdenními i měsíčními cíli, prioritami
Krátce na závěr:
- Věnujte čas nastavení procesu plánování školních povinností, nebudete toho litovat.
- Pokud můžete s někým sdílet, udělejte to: společná půlhodinka plánovaní nebo sdílený seznam úkolů vám pomůže to nevzdat.
- Plánujte pravidelně a počítejte s tím, že plán není dogma, a tak se obvykle nenaplní na 100 %, ale to není důvod se na to vykašlat.
- V „slabých chvilkách“, kdy se vám opravdu do ničeho nechce, vyzkoušejte „pravidlo deseti minut“. To spočívá v tom, že si zkusíte vzít učení (úkol, seminární práci…) na přesně stanovených deset minut. Po deseti minutách možná opravdu dojdete k závěru, že „dneska to nepůjde“. Ale možná také zjistíte, že uplynula půl hodina a vám to nakonec ani nepřišlo!
- Nezapomínejte na pravidelný pohyb! Okysličuje mozeka tudíž výrazně pomáhá zvýšit efektivitu učení a množství zapamatovaného.
- Buďte ale zároveň k sobě laskaví, pokud zvládnete 2/3 plánovaných úkolů, je to dobře odvedená práce, ostatní převeďte na druhý den. Pokud vyloženě selžete a vykašlete se na své povinnosti, berte to jako výzvu. Nemá smysl se obviňovat a trápit, že jsem špatný/á apod. Je dobré si jasně říci, dnes jsem to nezvládl/a, ale nesouvisí to s mou sebehodnotou. Zítra mám šanci začít den jinak.